"Tudod mi a szomorú? A két évvel ezelőtti műsoromnak mára minden szava igaz! Hogy én milyen friss vagyok!" - mondotta egykoron Hofi Géza.
Nagyra tartom Hofi Gézát, becsülöm munkásságát, és büszkeséggel tölt el, hogy most egy kicsit ugyanazokba a magaslatokba emelkedhettem, mint ő.
Én is friss lettem!
A főváros közlekedése nem egy népünnepély. Sokak szerint mindenkinek kerékpárral kellene szállítania még a zongorát is, sokak szerint kerületenként tucatnyi 2x5 sávos gyorsforgalmi útra lenne szükség, sokak szerint hatalmas gyalogos terekre, megint mások szerint a berlininél is fejlettebb gyorsvasút hálózatra.
Egy ilyen vitában mindenki a saját érdekét védi, egy dologban lelhető fel kompromisszum, bárhogy is közlekedjünk, nem szeretjük, ha feleslegesen feltartanak, akadályoznak minket.
Közel másfél évvel ezelőtt vált valósággá a "Nagy Ötlet", belekontárkodtak a nagykörúti lámpaciklusokba. Maga Vitézy "Veke" Dávid jelentette ki egy vele készült interjúban, hogy noha rövidebb lesz a lámpaciklus, de valójában nem csökken a közúti kapacitás.
Mit is mondtam erről lassan két és fél éve?
A 60 mp alatt van az első 3 mp zöld, amikor még csak megindul a forgalom, ilyenkor alszanak be páran jellemzően, illetve ilyenkor van az, hogy lassabban indulnak el egyesek a sor elején. Bele kell tenni 5-8 mp ürítési fázist, amikor mindenkinek piros, így irányonként nettó 20 mp-ed marad durván, amikor maximális kapacitással üzemel a kereszteződés.
Ha 90 mpből veszel el 3 és 8 mp-et, akkor már lehet a fennmaradó 70-el szórakozni, hogy a keresztirány, ami esetleg nem annyira forgalmas, 35 helyett csak 25 mp-re kapjon zöldet, ezáltal a fő forgalmi ágadban lesz egy 45 mp-es időtartam a cikluson belül, amikor a maximális forgalmat képes elvezetni. 25 mp-es zöld a keresztforgalomnak még mindig elég arra, hogy a gyalogos is biztonságosan keresztezze a körutat a középszigeti kényszerű 'nyaralás' nélkül.
Hasonlítsuk össze a kettőt:
60 mp-es ciklus esetén 3 perc alatt mindössze nettó 60 mp az, amíg a fő irány 'üzemel', és 60 mp-en keresztül nem működik semmi, mert ürítési illetve indítási fázisban van a kereszteződés.
90mp-es ciklus esetén 3 perc alatt 90mp-en keresztül üzemel a fő irány, és 40 mp a holt idő.
Látható, hogy a kapacitás szempontjából nem szabad a forgalmat elaprózni, mert a 90 kontra 60 másodperc vitában a 90 mp-es ciklus esetén másfélszer akkora kapacitása lesz a körútnak, mint most. Megjegyzem, már most is kevés.
Vegyünk 120 mp-es ciklust, akkor világosan látszik, hogy 80 mp tiszta zöldidő adható a körútnak, ami 6 percre vetítve (Itt lehet jól hasonlítani) már 480 mp zöldidő, szemben a 60mp-es ciklus 80 mp-nyi idejével. De ha csak 70 mp-nyi időt kap a krt, akkor is 210 áll szemben a 80-al.
Álláspontom szerint a lámpaciklust nem 60 mp-re kell vinni, hanem 120-ra emelni, ezáltal a két percenként járó villamosnak ugyanúgy meglenne a zöldje, ráadásul ha megcsúszik az utascsere, akkor még mindig el tud menni abban a lámpában, nincs az, hogy egy felszálló oviscsoport vagy bármi más plusz 10-20 másodperces tartozkodó miatt egy perccel hátrébb kerüljön.
Egy 120 mp-es ciklus már sokkal jobban elviseli a villamos általi aktív beavatkozást, értsd rendkívüli késés esetén történő zöldkérést.
Jól hangzik a 60 mp, de a villamost igazából nem segíti, és a közúton is csak káoszt okoz.
Az intézkedés sikere valószínűleg mindenki előtt közismert. Dugó, káosz, megnövekedett menetidő, még kerékpárral is. Bár a körúti villamosok menetideje durván két perccel csökkent, ezáltal megnövekedett a vonal kapacitása, ám ez semmivel sem ér fel a tömegközlekedésnek közösségi közlekedésnek okozott egyéb hátrányokhoz képest, hisz bolond aki végállomástól végállomásig (vagy akár Budáról Budára) a körúti villamossal utazik. A Moszkva téren a Szilágyi Erzsébet fasor felől becsatlakozó autóbuszok forgalmában az új, villamoshoz igazodó, villamos által befolyásolt lámpa a tér Margit körút felőli sarkán például reggel fél nyolc után (megfigyeléseim alapján ilyenkor kezd el a villamosra "figyelni") ezt a két percet kamatostul el is viszi azáltal, hogy a közúti forgalmat hosszas veszteglésre kényszeríti. Legjobb a történetben, hogy a Szilágyi Erzsébet fasor felőli lámpa engedi be nyakló nélkül a forgalmat, csak éppen a tér másik végén konstans a piros, mert a villamosok összetorlódtak. Valahogy úgy, mint amikor a kézmosó aljába betesszük a dugót, a csapot meg kinyitjuk, és várunk mi történik. A kézmosó esetében a felgyülemlett víz távozik a túlfolyón, elenyésző azon esetek száma, mikor ez nem történik meg. Legtöbbször ott okoz ez gondot, ahol nincsen túlfolyó. Például a Moszkva téren.
Eme remek lámpaciklusnak köszönhető, hogy a János kórházig az autóbuszok menetideje kifele megnövekedett esetenként akár 4-5 perccel is, de a Széna térről induló elővárosi járatok nem egyszer 7-8 perc késést is felszednek már a János kórházig. Nem ennyi idő alatt érnek oda, hanem ennyit késnek.
A Frankel Leó út kereszteződésében levő gyalogátkelő lámpaváltási sorrendje szerény becslésem szerint immár lassan több módosítást élt meg, mint a gránitszilárdságú alaptörvény, melynek aktuális változásait lassan a sportrovat végén lehetne leközölni, hiszen sportrovat minden nap van az újságban.
Pár szemelvény, amiket érvként felhoztam annak idején az Urbanistán ez ellen a felelőtlen baromság ellen.
A 60 mp-es lámpaciklus egy faszság, ami tönkreteszi a forgalmat, állandóak lesznek a dugók. Juliska néni hogy fog 25 mp alatt átérni a Bajvívó zebrán? Esetleg Novákné az ikerkocsival? A Marczibányira sétáló óvodáscsoport?
60 mp-ből a Csalogányra mennyi jut majd? A zsámbéki buszok hányadik lámpaváltásra érnek át a Moszkva térre? (Jelenleg néha 2)
Itt jegyzem meg, hogy még nekem is időnként gondot okoz gyalogosként a keresztezett autóforgalom zöldje előtt átérni a túlsó oldalra, pedig még legalább 5 új országgyűlést választanak, mire elérem a nyugdíjkorhatárt. Ez főleg ott probléma (Bajvívó utca, Honvéd utca, Visegrádi utca), ahol nincsen középsziget. A buszokat fentebb már megemlítettem.
A 60 másodpercnél az a baj, hogy az ürítésnek ugyanannyinak kell lenni, tehát a kapacitása az útnak csökken, ami dugót okoz.
Ez fentebb ki van fejtve részletesen.
Gondold el a Moszkva teret, ahol a Csalogány vége 60 mp alatt kell megoldja a Vérmező-Margit krt, a Moszkva tér-Margit krt, valamint a Csalogányból kifele menő forgalmat, mindezt úgy, hogy a térnek ki is kell ürülnie. Vegyük a biztonságos ürülést 5 mp-re (Minimum 8-10 a reális adat), akkor 45 mp-en kell osztoznia 3 iránynak, nézzük meg, mekkor kocsisor lesz, ha a Margit krt-at csak 20 mp-ekre engedjük.
Másik kedvenc a Török utca, ahol 60 mp alatt meg kell oldani a Török utca, a Margit híd, valamint a Szerpentin forgalmát. Itt melyik irány kapja meg a szopatót?
Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a Margit utcán keresztül képtelenség elhagyni a Rózsadombot a folyamatos torlódások miatt.
Mindezt a vajúdást a lámpaciklusok hosszával nem ám önerőből hoztuk létre! Hisz mi már ehhez is szegények vagyunk! Uniós projekt volt a lelkem! Ha most visszacsináljuk, vissza kell fizetni a támogatási összeget is. Pedig nem kellett volna belenyúlni, ahogy arra immár Tarlós úr is rájött.
Hiba volt az autóforgalom lassítása a fővárosban, ezért egy-két hónapon belül áthangolják a közlekedési lámpákat – jelentette be a főpolgármester. Tarlós István azt mondta: a városban rengeteg autó közlekedik, ezért azt kérte a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), hogy gyorsítsa fel a lámpák összehangolását.
Hogy én milyen friss vagyok!
Már csak egy kérdésem maradt:
Ki viszi el a balhét? Tarlós? Vitézy?
Mert a révészt eddig mi, állampolgárok és közlekedők fizettük.
Jön lassan az ősz, kezd hűvősebb lenni. A két úr vegye (fel) a kalapját!